Vánoční putování po brněnských betlémech

Lokalita: Brno - centrum

Trasa: Hlavní nádraží - kostel sv. Janů (Minoritská) - Náměstí Svobody - Kostel sv. Jakuba (Jakubské nám.) - kostel sv. Tomáše (Moravské nám.) - kostel sv. Michala (Dominikánské nám.) - katedrála sv. Petra a Pavla (Petrov) - Zelný trh (možno s prodloužením na Mechanický betlém a Moravskou vesničku přes Kapucínské nám.) - Hlavní nádraží

Délka: 2,8 km

Povrch cesty: chodníky

Náročnost: na Petrov do kopce, jinak víceméně po rovině

Náklady: vstupy do kostelů zdarma, na Moravskou vesničku a mechanický betlém vstupné 60 kč/dospělý a 20 kč/dítě

Možnost občerstvení, odpočinku: restaurace, kavárny a cukrárny jsou v centru téměř na každém kroku

Se zázemím pro děti (po trase nebo s malou zacházkou): restaurace s dětským koutkem Rebio (Mečová 2 - ve Velkém Špalíčku a Orlí 26 - u Měnínské brány), Family point (Josefská 1 - atrium OD Klášter a Biskupská 7), dětská kavárna Caffé Tripoli Kids (Masarykova 25 - ve dvoře), dětská čajovna Mezi stromy (Josefská 1, OD Klášter)

Zajímavosti: betlémy

Byli jsme zde: prosinec 2019

Odkazy:

Křesťanské Vánoce a advent

Brněnské Vánoce

Moravská vesnička a mechanický betlém

Poznámky:

Betlémy mám už od dětství moc ráda. Babička měla doma betlém vlastnoručně namalovaný, papírové figurky zasazené v krajince z mechu, kromě klasických pastýřů a chudých betlémských obyvatel tam měla i figurky svých dětí, později přidávala i figurky zeťů a nás vnoučat, oblíbených domácích zvířat a mě vždycky bavilo pozorovat jednotlivé postavičky, co nesou Ježíškovi. Z betlémů na mě vždycky dýchá zvláštní kouzlo tepla a něhy.

Když se před Vánocemi objevily v kostele modré brožurky "Křesťanské Vánoce" s popisy betlémů brněnských kostelů, napadlo mě (vlastně až letos poprvé - brožury se totiž vydávají už kolik let a stále přibývají nové kostely a modlitebny), že skoro všechny kostely v centru jsou lehce přístupné s kočárky (nejsou do schodů) a že by to mohla být pěkná vycházka. Leč letošní Vánoce tráví větší část naší rodiny s virózou v posteli, takže z mých plánů sešlo, ale když jsem se dostala do města mezi svátky, napadlo mě kostely oběhnout a nafotit, kdyby se sem ještě letos někdo chystal a nápad by ho zaujal. Brožurky jsem bohužel nikde on-line nenašla, ale informace z nich se dají najít na stránkách Křesťanských Vánoc. A nebo by měly být dostupné v zapojených kostelech. Těch je samozřejmě mnohem mnohem víc, tyto jsem vybrala, že jsou "nizkopodlažní", tedy bez velkých schodů a v centru. Z ostatních kostelů mě zaujal ještě perníkový betlém, který pečou farníci v Brně - Židenicích (kostel sv. Cyrila a Metoděje, Gajdošova ulice). Kostel je ale do schodů, není otevřen celodenně a z centra je cca 15 min MHD.

Trasu jsem naplánovala jako okruh, ale šlo by ji i zkrátit od nádraží na Moravské náměstí/Českou (nebo naopak, jak jsem ji šla já nafotit) s odbočkami. Kromě kostelů sv. Michala a sv. Tomáše, které nejsou otevřené stále a kde je potřeba si dobu prohlídky víc naplánovat, jsou ostatní zmíněné otevřeny celodenně. Vstupné se neplatí, není vhodné jít na prohlídku během bohoslužeb a bývá nepsaným zvykem, že když přijde muž/starší kluk (cca od školáků) do kostela, že si sundává čepici (pokrývku hlavy).

I když jsem to tak původně cíleně vůbec neplánovala, trasa vede přes všechny 4 náměstí, kde před Vánocemi probíhají vánoční/adventní trhy, takže lze buď obojí spojit - ale až těsně před Vánocemi (betlémy se staví většinou až pár dnů před Štědrým dnem a soška Ježíška se do betlému dává jako poslední při půlnoční mši) nebo mezi svátky, dokud ještě probíhají trhy. Pro děti (alespoň naše) je v předvánoční době největším lákadlem "světýlková šalinka" (bohužel není nízkopodlažní, ale je okružní a platí na ní normální jízdné) a samozřejmě kolotoče, které jsou v horní části Zelného trhu.

A teď už se vydáme na cestu: Od Hlavního nádraží se vydáme ulicí Masarykovou a hned na první odbočce vpravo odbočíme na Josefskou, po ní jdeme asi 5 min, plynule přejde v Minoritskou, na jejímž konci najdeme kostel sv. Janů, kde je největší z brněnských betlémů. Vedle je připojen ještě loretánský kostel s Loretou, který je ale v zimě většinou uzavřen (pokud nestojí betlém, který zabírá víc než polovinu levé strany kostela a stojí zrovna v průchodu, tak někdy bývá otevřen průchod z kostela sv. Janů) Kostel bývá otevřen celý den a betlém zde bývá do konce ledna. Z kostela sv. Janů vyjdeme doprava a hned na rohu zahnema doleva po ulici Jánská na Masarykovu. Po ní se vydáme doprava směrem k Náměstí Svobody (zde bývá hlavní program Vánočních trhů), projdeme jím a vydáme se dál ulicí Rašínovou ke kostelu sv. Jakuba. Ten bývá také otevřen celodenně. Betlém je umístěn vlevo vprostřed kostela v boční kapli. Z kostela sv. Jakuba pokračujeme stejnou ulicí dál k Moravskému náměstí, kde najdeme kostel sv. Tomáše. Ten bývá otevřen omezeně. U něj je v zimě kluziště a v nedalekém parku další část vánočních trhů s vyhlídkovým kolem. Betlém je v boční kapli vpravo asi vprostřed. Od kostela sv. Tomáše se vrátíme zpět na Náměstí Svobody a zhruba v úrovni brněnského orloje zahneme doprava ulicí Zámečnickou na Dominikánské náměstí. Zde je další část vánočních trhů, v horní části náměstí velký dřevěný betlém, různé dřevěné figurky, na kterých se můžou děti vyfotit a také minizoo s opravdovými ovečkami (u zdi kostela). Kostel sv. Michala také není otevřen celodenně, takže návštěvu je potřeba časově naplánovat. Betlém není přímo v kostele, ale v boční kapli z opačné strany kostela než jsou trhy (z ulice Dominikánské). Od kostela sv. Michala se můžeme vydat buď příměji doprava do kopce ulicí Dominikánskou na Šilingrovo náměstí a dál Biskupskou na Petrov ke katedrále. Nebo (pokud byste se chtěli podívat na Starou radnici a Brněnského draka a kolo), tak se vydáme na opačnou stranu a doprava kolem Velkého Špalíčku ulicí Mečová, kde je zhruba v polovině vlevo průchod do Staré radnice. Dál pokračujeme z Mečové doprava na Sarobrněnskou, po ní na Šilingrovo náměstí a doleva Biskupskou k Petrovu. Katedrála je otevřena celodenně, betlém se nachází vlevo vzadu. Od katedrály se vydáme Biskupskou kolem sochy Cyrila a Metoděje a Petrskou doprava dolů z kopce na Zelný trh (bez kočárku použijeme schody vedle Diecézního muzea). Na Zelném trhu je poslední část Vánočních trhů. Zelným trhem můžeme projít buď přímo na Masarykovu a po ní doprava zpět k Hlavnímu nádraží a nebo můžeme asi v polovině náměstí zahnout doprava na Kapucínské náměstí, kde je kapucínský kostel (v něm je také betlém, ale kostel je do schodů) a vlevo pod schodištěm do kostela je vstup na expozici Moravská vesnička a mechanický betlém. Musí se překonat asi 5 schodů a i uvnitř je expozice ve 2 patrech (druhé je do úzkých schodů, takže s kočárkem se tam člověk nedostane, ale může ho zaparkovat v přízemí) Tato expozice je celoroční, ale od 31.1.2020 bude na 2 roky uzavřena z důvodu rekonstrukce. Jedná se o krásné dřevěné povětšinou pohyblivé figurky znázorňující buď betlém a nebo pak život na vesnici. Vstup je placený. Z Kapucínského náměstí se vydáme dolů z kopce na Masarykovu a doprava na nádraží.

Fotogalerie zde (fotky vznikaly v průběhu celého prosince, tak jsou některé ve dne, jiné za tmy)

P.S. Další zajímavosti pro děti po cestě nebo s malou zacházkou:

Modelový svět železnice - E-pasáž Josefská (náměstíčko u OC Letmo) - je sice v 1. patře, ale s výtahem. Mě samotnou to až tak neuchvátilo, ale děti tam chtěly znova. Občas bývá vocher na Slevomatu.

Muzeum hraček v Měnínské bráně - tam jsem byla před mnoha lety ještě bez dětí, tak už si to moc nepamatuju, výstava byla asi pěkná, ale je to do schodů, takže s kočárkem neschůdné